Action Theory and Cognitive Psychology in Industrial Design : User Models and User Interfaces

The goal of this dissertation is to develop a systematic human-centered design philosophy "Human-Artifact-as-an-Entity" or "form follows use" and human-centered design approaches based on ecological views. It applies at the first time systematically action theory and cognitive psychology in industrial design. It creates the new human-centered user models, called irrational user models, which include in the narrow sense the mental model (perception, cognition, motor performance, emotion, and volition) and the action model (the course of action). The irrational user models involve the rational aspect, the irrational aspect and the unusual aspect, for example, way of action in emergency, and these models include in the wide sense values, needs, self-consciousness, and cultural environments. It develops the instrumental needs, as a complement to Maslow´s needs theory. It defines the action system. It classifies and defines five kinds of user actions: perceptual action, cognitive action, expressive action, volitional action, and skilled action. It gives systematically the definition of user-artifact interface and its design theory. It defines information and the structure of information for industrial design. The main tasks of designers are to provide action guidance for users, including goal-guidance, preparation-guidance, plan-guidance, selection-guidance, execution-guidance, rule-guidance, termination-guidance, cognition-guidance, and evaluation-guidance. It suggests the criteria of the natural way of user´s action to artifacts. This dissertation involves four chapters: (1) Motivation and action components, (2) action control, (3) action system, (4) case studies.
Das Ziel der Dissertation ist, eine systematische Philosophie menschenzentrierten Designs "Mensch-Artefakt als Einheit" oder "Form folgt Nutzen" zu entwickeln und eine Designmethodologie nach ökologischen Ansichten zu entwickeln. Ernstmalig wird hier die Handlungstheorie und die kognitive Psychologie im Industriedesign verwendet. Die neuen Benutzermodelle, oder auch irrationale Benutzermodell genannt, werden hier entwickelt. Im engeren Sinn enhalten die Modelle alle Wahrnehmungs-, Kognitions-, motorische, emotionale und Willensmodelle. Das irrationale Benutzermodell besteht aus einem rationalen, einem irrationalen und einem ungewöhnlichen Aspekt, z.B.: eine Handlungsweise im Notfall. Im weiteren Sinn enthalten die Modelle Werte, Bedürfnisse, Selbst-Bewußtsein und auch Kultur. Instrumentale Bedürfnisse sind entwickelt als eine Ergänzung zu Maslows Bedürfnissestheorie. Definiert sind in der Dessertation die Handlungssysteme, die die fünf Sorten der Benutzerhandlungen einstuft: Die Wahrnehmungshandlung, die kognitive Handlung, die Darstellungshandlung, die Willenshandlung und die fertige Handlung. Die systematische Definition von Benutzer-Artefakt-Interface und Designtheorie sind somit gegeben. Information und Struktur der Information für Industriedesign sind definiert. Die Kriteria für natürliche Weise der Benutzerhandlung mit Artefakt sind vorgestellt. Diese Dissertation ist in vier Kapiteln gegliedert: 1. Motivation und Handlungskomponenten, 2. Handlungskontrolle, 3. Handlungssysteme, 4. Sonderthemen.
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Metadaten
Author:Leshan Li
URN:urn:nbn:de:gbv:834-opus-161
URL:http://opus.hbk-bs.de/volltexte/2007/16/
Advisor:Holger van den Boom
Document Type:Doctoral Thesis
Language:eng
Year of Completion:1999
Year of first Publication:1999
Date of final exam:20.04.1999
Tag:industrial design ; cognitive psychology
SWD-Keyword:Industriedesign ; Kognitive Psychologie ; Umweltschutz
Dewey Decimal Classification:380 Handel, Kommunikation, Verkehr
BKL-Classification:21.82 Industriedesign
77.30 Allgemeine Psychologie: Allgemeines
Branches:Industriedesign

$Rev: 8725 $